La meitat de l’ànima - Sala Atrium critica 3 (1)

Crítica: La meitat de l’ànima – Sala Atrium

La meitat de l’ànima, el llibre guanyador del Premi Sant Jordi de 2023, s’ha convertit en un muntatge teatral. Una idea excel·lent que fa que la història se’ns faci molt present, surti de les pàgines i sigui viva.

Una dona, escriptora, rep una carpeta amb unes cartes on ella hi reconeix la lletra de la seva mare… el que no hi reconeix, és la seva mare. Aleshores, emprèn un viatge físic i emocional per intentar esbrinar qui era aquella dona, la Cecília Balaguer, la seva mare… qui havia estat de debò. I també, en el fons, qui és ella. L’escriptora ha de trobar la mare i retrobar-se a ella mateixa.

La meitat de l’ànima és un muntatge que, escènicament, sembla molt senzill

Una pantalla transparent on l’escriptora i una bibliotecària van enganxant-hi dates, fotografies… talment com si estiguessin resolent un cas policíac. Al darrere, una fotografia enorme d’una estació. Un punt d’arribada o de partida… o de retrobament.

Uns vídeos i unes gravacions ens apropen algunes persones que van conèixer la Cecília Balaguer. O bé s’ho pensaven. Unes gravacions on hi podem veure, o sentir,la Jesusa Andany, en Xavi Sáez, la Carme Capdet i la Graciela Gil.

Una bona adaptació teatral

L’adaptació de la novel·la, de Ramon Simó i Magda Puyo, manté l’estil de l’escriptura de la Carme Riera. La seva forma d’expressar-se, el seu vocabulari ric i acolorit. La seva manera de fer arribar imatges i sensacions.

En el muntatge teatral hi fan aparèixer una bibliotecària que interactua amb l’escriptora. D’aquesta manera, hi apareix el diàleg en viu, la resposta i la contraresposta… el text no és ja una novel·la. Ha sortit de les pàgines i s’ha tornat un text amb vida pròpia.

La sempre magnífica Mercè Arànega

En escena, la sempre magnífica Mercè Arànega, que ens regala una interpretació sóbria i, al mateix temps, plena de matisos, de gestos petits, de mirades.

Al seu costat, Antònia Jaume, la rèplica ràpida i esmolada, necessària. Un tàndem molt ben complementat. Un equip perfecte.

Magda Puyo n’és la directora

Una directora que ha sabut plasmar en escena la història d’una recerca. Un thriller que furga en el passat per entendre en el present. Ho fa sense jutjar, sense decantar-se per uns o per altres.

Ha marcat un bon ritme al muntatge, fent que el públic mai no tregui els ulls de l’escenari, àvid de més informació. Ens fa seguir la investigació oferint-nos un camí de molletes de pa… que devorem amb ànsia i avancem…

La meitat de l’ànima, a la Sala Atrium, és un d’aquells muntatges que s’assaboreixen, que es paladegen. Que entren lentament. Que ens agafen ben agafats i ens porten per on volen els personatges i la direcció. I ens deixem portar perquè ho gaudim molt.

Valoració Kultureta

5 sobre 5

Pel text, la direcció, la interpretació. Un muntatge per veure més d’un cop. Us el recomano molt. Aneu-hi. I després, llegiu el llibre. I gaudireu per partida doble.

Kultureta

Kultureta

Somos Kultureta, un colectivo de mujeres que se infiltra en el backstage de la cultura para filtrar el ruido y quedarnos con la señal. No buscamos el hype, buscamos la huella. Si quieres enviarnos un proyecto, una propuesta o un soplo sobre lo que está pasando en tu ciudad, escríbenos a hola@kultureta.com<br><br>¿Te ha gustado este análisis? Si crees que este post merece ser compartido, hazlo. Si crees que nos hemos dejado algo en el tintero, cuéntanoslo en los comentarios. La cultura real se construye entre todas.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.